Internationaliseren

De werkgroep heeft zichzelf tot doel gesteld het onderwijs op De Dubbelster verder vorm te geven vanuit de visie op “Wereldburgerschap.” Deze visie is opgesteld door team, ouders van de werkgroep en MR geleding en vastgelegd in het schoolplan van de school. De werkgroep bestaat uit 6 ouders en 2 leerkrachten.

De werkgroep komt minimaal 12 avonden per jaar bij elkaar en houdt zich onder andere bezig met de aanvragen voor subsidies bij het Europees Platform, met het opzetten van internationale projecten en samenwerkingsmogelijkheden.
De werkgroep ondersteunt de implementatie van de lessen in de Engelse taal en lessen in het kader van Wereldburgerschap. Daarnaast pakt de werkgroep vele zaken op die direct of indirect te maken hebben met internationaliseren op school.
Ook PR-activiteiten worden daaronder gerekend.

Aan het eind van het schooljaar moet de coördinator van de werkgroep een begroting indienen voor het volgende schooljaar.

De werkgroep Internationalisering is op zoek naar 2 ouders die de vertrekkende ouders uit deze werkgroep zouden willen vervangen.

Stories of our cultures

Het thema voor internationaliseren voor dit jaar is 'Stories of our cultures'

De werkgroep bezoekt dit jaar vier maal de school op ludieke wijze. De personen hebben geen inspiratie en verhalen en vragen aan de kinderen of zij hen hiermee kunnen helpen. Tijdens dit bezoek wordt er per groep een land, thema en uitvoering gekozen waar zij dan elke keer twee maanden aan werken. De verhalen, werkstukken en creaties worden gedurende die periode in de klas en school opgehangen. Daarna wordt het bewaard en aan het einde van het schooljaar wordt er tijdens het spectaculaire eindfeest één grote tentoonstelling gehouden van alle creaties per land.

Het doel van dit thema is om kinderen kennis te laten maken met andere landen op allerlei manieren. Andere culturen, gewoonten en tradities. Iedereen is anders, maar toch hetzelfde!

Eerste bezoek van Bennie Snugger en G.N. Verhaal

De twee bijzondere typetjes kwamen op bezoek bij de kinderen van De Dubbelster.
Zij waren in rep en roer, want wat ze ook deden hun boek bleef leeg.
Zij hadden geen inspiratie en verhalen over andere landen en culturen.
Daarom vroegen zij hulp aan de kinderen.
Die waren dolenthousiast en wilde veel leren en vertellen over andere landen.
Elke groep koos een bepaald land.
1-2: Zwitserland, 2-3 Portugal, 4 Nederland,
5-6 Groenland, 6-7 Schotland, 8 België
Zij zijn druk bezig geweest. Hieronder een impressie!

Tweede bezoek van Miss Take and Miss luckt!

Afgelopen vrijdag werd De Dubbelster verrast met een bezoek van twee Engelse dames. Hun goede vrienden G.N. Verhaal en Bennie Snugger hadden over De Dubbelster verteld. Over de geweldige kinderen die allerlei verhalen over verschillende landen voor hun hadden geschreven. Ook deze dames Miss Take and Miss luckt zaten ook met hun handen in het haar omdat ze maar geen verhalen konden bedenken. Omdat ze veel van reisverhalen houden hebben Miss Take en Miss Luckt in alle groepen aan de kinderen gevraagd ook voor hen een verhaal te bedenken en dit in de vorm van een gedicht, liedje, tekening of op een andere manier uit te beelden. De kinderen waren wederom erg enthousiast om hiermee aan de slag te gaan. Groep 2-3 koos Duitsland en lekker eten, waarbij ze de dames gelijk uitnodigden om terug te komen als ze wat lekkers hadden gemaakt.

De komende twee maanden gaan de kinderen met deze nieuwe uitdaging aan de slag en zal hun werk zichtbaar worden op de borden buiten de lokalen.

Kijk dus goed rond naar deze kunstwerken als u de school binnenkomt.

Uiteindelijk zullen alle werkstukken te bewonderen zijn bij het eindfeest in juli!