De GGD voor kinderen in het basisonderwijs

De Jeugdgezondheidszorg van GGD regio Utrecht is er voor kinderen,
jongeren en hun ouders om hen te adviseren en te ondersteunen bij gezond opgroeien.

Gezondheidsonderzoeken op school

Alle kinderen in Nederland krijgen op bepaalde leeftijden (rond 5/6 en rond 10/11 jaar) een uitnodiging voor een preventief gezondheidsonderzoek met als doel om samen met u als ouder/ verzorger de groei en ontwikkeling van uw kind te volgen.

Het onderzoek sluit aan op de contactmomenten die u op het consultatiebureau heeft gehad. Naast een check van oren, ogen en groei is er aandacht voor hoe het verder met uw kind gaat op school, thuis en in de omgang met vriendjes.

In dit filmpje ziet u wat de GGD voor u kan betekenen.

Het hele jaar bereikbaar

Ook buiten deze onderzoeken is de GGD het hele jaar door bereikbaar voor vragen en advies over gezond opgroeien. Vragen kunnen over verschillende onderwerpen gaan en via het inloopspreekuur, de mail, het telefonisch spreekuur en de chat gesteld worden.

Kijk op www.ggdru.nl hoe u ons het makkelijkst kunt bereiken.

Vaccinaties

De GGD voert ook het rijksvaccinatieprogramma uit, waarbij kinderen worden ingeënt tegen een aantal infectieziekten zoals bof, mazelen, rode hond, difterie, tetanus en polio. In het jaar dat uw kind negen jaar wordt, krijgt u een oproep om uw kind te laten vaccineren tegen difterie, tetanus en polio (DTP-prik), en tegen bof, mazelen en rode hond (BMR-prik).

Het GGD-team van uw school

Het team van de GGD dat verbonden is aan uw school bestaat uit:

Fleur Kuiper
Jeugdverpleegkundige